Direktlänk till inlägg 19 februari 2011

Om att tänka efter

Av ietthornavuniversum - 19 februari 2011 22:56

Det här är mitt första blogginlägg någonsin. Jag har inga stora ambitioner, utan skriver om det som faller in. Jag tänkte inleda med att skriva lite om att tänka efter. Risken med hela det här bloggprojektet är att jag tänker för mycket på vad jag vill skriva. Vad är syftet med bloggen? Varför skriver jag? Hur ska jag skriva? Vilka är de tänkta läsarna? Hur skriver jag för att väcka intresse? Måste jag vara rolig? Har du tröttnat? Borde jag ha smarta samtidskopplingar till det jag skriver?


Frågorna är många. Risken är att det inte blir något av det här eftersom jag funderar så mycket. Så här är det med väldigt mycket saker som jag gör eller funderar på att göra. Jag ifrågasätter allt. Varför välja ett päron när jag kan ta ett äpple? Varför äta frukt alls? Varför ska man jobba? Varför måste man tjäna pengar? Varför måste man producera något? Varför behöver man ekonomisk tillväxt? Sådana frågor ställer jag mig dagligen. Det kan handla om allt från vardagsfrågor till fundamentala filosofiska frågor om livet och människor.


Att kunna tänka efter, att tänka i nya banor och ifrågasätta mönster och samhällsnormer är väldigt viktigt. Jag är förbluffad över hur lite människor tänker igenom sina val och sitt sätt att leva. Att kritiskt reflektera är ett måste för att inte bli lurad, upptäcka orättvisor, bryta negativa mönster, förstå andra människors synvinklar, kunna förändra sig själv m.m.


Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om vikten av kritiskt tänkande. Kanske kunde det bli temat för min blogg? Jag inser dock att det här får räcka för idag. Skriver jag för mycket kommer ingen att orka läsa det här. I nästa inlägg ska jag ta upp baksidorna av  att tänka för mycket ;), och kanske även lite om religion. God natt!


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ietthornavuniversum - 27 februari 2011 17:29

För någon vecka sedan ringde det på min ytterdörr. Då det hör till ovanligheterna att någon besöker mig var det med viss nyfikenhet jag glättade på dörren. Utanför står två tjejer som vill prata om hur livet uppstod. Jag frågade aldrig, men insåg i p...

Av ietthornavuniversum - 20 februari 2011 21:05

Som jag skrev senast är jag bestört över hur omedvetna människor i allmänhet är. Om fler funderade över sina handlingar och dess konsekvenser skulle mängder av missförstånd, konflikter, krig, miljöförstöringar (krystat ord haha) kunna undvikas. Snäll...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards