Alla inlägg den 20 februari 2011

Av ietthornavuniversum - 20 februari 2011 21:05

Som jag skrev senast är jag bestört över hur omedvetna människor i allmänhet är. Om fler funderade över sina handlingar och dess konsekvenser skulle mängder av missförstånd, konflikter, krig, miljöförstöringar (krystat ord haha) kunna undvikas. Snälla människor: tänk på hur dina val påverkar andra mäniskor; både på lokal nivå, som hur du bemöter dina medmänniskor till global nivå, hur din konsumtion och leverne indirekt skapar resursbrist och bidrar till miljöförstöring.


Västvärlden är ett skämt. Vårt samhälle är så långt ifrån hållbart att vi skapar oss mycket svåröverkomna problem. Av den allmänna samhällsdebatten får man lätt intrycket att vi blir allt bättre på att hantera miljöproblem, att vi börjar inse allvaret i klimatförändringen och resursutnyttjandet. Det är lätt att köpa argumentationen. Faktum är dock att samtidigt som vi faktiskt blir allt bättre på miljöområdet, så ökar energiförbrukningen (tätt sammankopplat med koldioxidutsläpp) och konsumtionen i en så snabb takt att det äter upp alla miljöförbättrande åtgärder.


Så snälla människor, Ifrågasätt! Ifrågasätt hur samhället är uppbyggt! Ifrågasätt er egen livsstil! Tänk mer, reflektera och inse att allt är sammankopplat.


Att ständigt fundera över sina val är dock inte endast av godo. Jag är en velig men principfast person. Genom att hela tiden ifrågasätta (kanske inte öppet, men inombords) innebär det att jag ofta förblir passiv. Att inte välja är förstås också att välja, men oftast det lättaste valet. Jag önskar ibland att jag varit en mer spontan och risktagande person. Men jag har med tiden allt mer kommit att inse att detta är vem jag är. Samtidigt som det hade varit kul att ha varit mer impulsiv och testat på mer här i livet, är jag tillfreds med mitt liv. Det är lätt att luras av att gräset är grönare på andra sidan. Jag finner en inre frid av tänka på hur bra jag faktiskt har det. Jag känner tillfredställelse i vardagshändelser, som att få vira in sig i en ren handduk efter en dusch, att regnet faller över mitt ansikte eller hur svetten rinner och hjärtat pumpar när jag åker skidor. 


Jag kom just på att jag lovat att skriva om religion också, det får bli nästa gång. 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards